Jumaat, 24 Jun 2011

kata-kataku yang di lamanya ku pendam....

assalamualaikum...sudah lama saya tidak menulis di blog ini yg pada hemat saya sudah layak di padam tapi tetap di halang oleh beberapa sahabat terutama saudara amin dari blog IBNUFATHANI yang pada mereka mungkin ianya masih bernilai dengan kandungan-kandungan penulisan yang tidak seberapa..hampir 2 tahun meninggalkan blog ini membuatkan ianya sunyi sepi tanpa sebarang berita bak kata orang "hidup malas mati tak mahu"....kini saya sudah pun menjejakkan kaki ke bumi al-azhar yg di gelar 'ardu kinanah' dan jugak ummu dunia..eh?kenapa ummu dunia..kalau begitu mana bapanya?..itulah persoalan yang selalu bermain di fikiran saya sebelum musafir ke mesir tahun 2010.bila di tanya pada sheikh di kuliah mereka menjawab nabi ibrahim lah bapanya...kerana apa?entah saya pon dah lupa..apa2 pun keberadaan di bumi mesir merupakan satu peluang yang tak semua orang dapat melainkan mereka yang dipilih ALLAH..cuma kita lah yang perlu merebut peluang-peluang ilmu bersama sheikh-sheikh di sini.masih teriang-ngiang di telinga kata-kata tuan guru saya yang disayangi ketika menuntut ilmu islam secara tradisional d kompleks pengajian islam DARUL HIDAYAH iaitu TUAN GURU USTAZ JOHARI BIN MURAD..katanya:"zul enta kena pulun ngaji,amanah anta kena sebar apa2 ilmu yang enta ngaji kat mesir sana kat tempat ana"..kata-kata yang kadang kala membuat hati jadi sedih dam kepiluan,kerana banyaknya lalai dalam menuntut ilmu di sini...moga-moga hati ini terus istiqomah dalam menuntut ilmu...setakat ini saja,,insyaALLAH ada masa saya akan menulis lagi segala coretan di sini..wasalam

Tiada ulasan: